Please use this identifier to cite or link to this item: http://eir.zntu.edu.ua/handle/123456789/66
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКиричек, Галина Григорівна-
dc.contributor.authorКиричек, Галина Григорьевна-
dc.contributor.authorKirichek, Galina G.-
dc.contributor.authorВершина, Олександр Іванович-
dc.contributor.authorВершина, Александр Иванович-
dc.contributor.authorVershina, Alexander I.-
dc.date.accessioned2015-03-10T08:07:30Z-
dc.date.available2015-03-10T08:07:30Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.issn2075-4272-
dc.identifier.urihttp://eir.zntu.edu.ua/handle/123456789/66-
dc.descriptionКиричек Г.Г. Алгоритмизация параметров процесса обучения [Текст]/ Г.Г. Киричек, А.И.Вершина // Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Обчислювальна техніка та автоматизація. № 1(24). – Донецьк: ДонНТУ, 2013. – С.113-120. – ISSN 2075-4272uk
dc.description.abstractUK: Запропоновано структурований підхід до отримання алгоритму визначення і використання параметрів навчального процесу з позиції засвоєння та перевірки знань. Процес навчання описано як марковський і представлено сукупністю станів і постійністю ймовірностей переходів між ними. Ступінь засвоєння матеріалу, який вивчається студентами визначено як сукупність станів якісного і неякісного його засвоєння на різних етапах процесу навчання. RU: Предложен структурированный подход к получению алгоритма определения и использования параметров учебного процесса с позиции усвоения и проверки знаний. Процесс обучения описан как Марковский и представлен совокупностью состояний и постоянством вероятностей переходов между ними. Степень усвоения изучаемого материала студентами определяется как совокупность состояний качественного и некачественного его усвоения на различных этапах процесса обучения. EN: The paper offers a structured approach to obtaining and using the algorithm for determining the parameters of the learning process from the perspective of learning and knowledge testing. The degree of mastering the material by students is defined as high and low quality of learning at various stages of the learning process. The relevance of the solutions is related to theoretical research and practical results in the development of automated systems for the educational process in higher education that improves the quality of education - a major component of which is the development of evaluation methods and improving its quality. Effective management of the learning process by using automated systems is possible when we know the mathematical description of the set of characteristics and criteria that changes depending on the objectives set in the development of automated data systems. Professionals involved in these matters can select the set of characteristics and criteria. Therefore, the construction of the mathematical description - the identification of the learning process - is an important step in creating any automated system of supporting the educational process with taking in scope the possible influence on the quality. The paper shows the structure of the learning process modeling different types of knowledge check and having (for complex testing of knowledge) simultaneous transitions to several previous stages of learning. An approach involving Markov chains made it possible to determine such characteristics as the expected number of time points of the process in different states and the probability of getting to this or that absorbing state. The first is the basis for estimating the cost of training; the second is the quality at the process output. Using the concept of "states" of students, based on the degree of mastering the material, is determined by a set of states of high and low quality of learning at various stages of the learning process. This leads to a significant increase in the dimension of the transition matrix, which determines the order of the transitions between these states, taking into account the stages of training. The quality at the output of the process with several stages of decision-making and analysis is defined as the product of the probabilities of obtaining high quality solutions from each stage of decision-making.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherДонецький національний технічний університетuk
dc.relation.ispartofseriesОбчислювальна техніка та автоматизація;-
dc.subjectзнанняuk
dc.subjectкінцеві ланцюги Марковаuk
dc.subjectпроцес навчанняuk
dc.subjectякість навчанняuk
dc.subjectмодельuk
dc.subjectknowledgeuk
dc.subjectfinite Markov chainsuk
dc.subjectlearning processuk
dc.subjectquality of learninguk
dc.subjectmodeluk
dc.subjectзнанияuk
dc.subjectконечные цепи Марковаuk
dc.subjectпроцесс обученияuk
dc.subjectкачество обученияuk
dc.titleАлгоритмізація параметрів процесу навчанняuk
dc.title.alternativeАлгоритмизация параметров процесса обученияuk
dc.title.alternativeAlgorithmic Parameters of the Learning Processuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:Наукові статті кафедри КС та М

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kirichek_stat2.pdf474.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.