Please use this identifier to cite or link to this item: http://eir.zntu.edu.ua/handle/123456789/6523
Title: Интеграция активных видеоигр в физическое воспитание школьников
Other Titles: Integration of active videogames in physical training of school students
Інтеграція активних відеоігор у фізичне виховання школярів
Authors: Чухланцева, Наталя Вікторівна
Chuhklantseva, Natalia V.
Чухланцева, Наталья Викторовна
Keywords: information technologies
motor skills
еxergaming
motor activity
active videogames
health
інформаційні технології
рухові навички
ексергеймінг
рухова активність
активні відеоігри
здоров'я
информационные технологии
двигательные навыки
эксергейминг
двигательная активность
активные видеоигры
здоровье
Issue Date: 2017
Publisher: Державним закладом «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Abstract: UK: У статті проаналізовано результати досліджень застосування активних відеоігор в педагогічному процесі фізичного виховання для підвищення рівня рухової активності, збереження здоров'я і навчання. Виявлено можливості та аспекти впровадження інтерактивних відеоігор Microsoft Xbox, Dance Dance Revolution і інших в фізичне виховання школярів. Виявлено, що застосування активних відеоігор сприяє розвитку фізичних кондицій, підвищення пізнавальної діяльності, поліпшення соціалізації учнів, мотивації для занять фізичними вправами. Використання «ексергеймз» допомагає ознайомити учнів з різноманітними видами спортивної діяльності, підвищує задоволеність від виконання фізичних вправ. Такі ігри включаються в групові, індивідуальні заняття в школі і поза неми, рекомендуються для додаткових домашніх завдань. «Ексергеймінг» є додатковим засобом фізичного виховання. EN: Introduction of ICT into Physical Education aims to modernize traditional pedagogy, change methods and organizational forms of training highly qualified teachers and coaches, to intensify sports and recreational activities among all society members. Active videogames can be used for improving motor activity of young people. Active videogames that require strength, coordination and flexibility are integrated into the curriculum of physical education schools and colleges of developed countries, combining physical education with gaming by means of using the player’s body movements as a controller. The relevance of the study is explained by the fact that the technology of “exergames” (exercises+games) is not used in the educational process of physical culture in Ukraine. Besides, this issue is understudied in the Ukrainian scientific and methodological literature. The research aims to review publications about the application of videogames or “exergames” in the field of physical culture and sports. The research papers published in international databases SPORT Discus, ERIC, Dialnet, Google Scholar, ScienceDirect, PubMed, as well as websites of games and applications producers were reviewed. According to the research criteria, 20 studies were chosen and analyzed. The following videogame consoles were analyzed and discussed in the paper: Microsoft Xbox, Sony Playstation, Dance Dance Revolution, Cybex Trazer, Cateye Game Bike, Sportwall, Dance Mat, etc. The peculiarities of the following videogames, applications and special programs for the development of students’ physical skills were reviewed: Nintendo Wii, Wii Fit, Your Shape Fitness Evolved 2012, Kinect Adventures, Kinect Sports, EyeToy, Zumba Fitness Rush, Dance Central 3, Nike+ Kinect Training, UFC Personal Trainer, EA Sports Active 2, Nike+ Kinect Training, EA Sports Active 2 и UFC Personal Trainer, Kanomi Dance Dance Revolution (DDR), Cateye Virtual Bike от Sony Play Station, Nintendo Wii Sports Baseball, Nintendo Wii Sports Tennis, Nintendo Wii Boxing, Dance Dance Revolution. It can be concluded that the rational use of “exergames” in physical culture promotes physical, psychological, intellectual development of students, encourages them to physical activity through the development of their motivational sphere. RU: В статье проанализированы результаты исследований применения активных видеоигр в педагогическом процессе физического воспитания для повышения уровня двигательной активности, сбережения здоровья и обучения. Выявлены возможности и аспекты внедрения интерактивных видеоигр Microsoft Xbox, Dance Dance Revolution и других в физическое воспитание школьников. Выявлено, что применение активных видеоигр способствует развитию физических кондиций, повышению познавательной деятельности, улучшению социализации учащихся, мотивации для занятий физическими упражнениями. Использование «эксергеймз» помогает ознакомить учащихся с разнообразными видами спортивной деятельности, повышает удовлетворенность от выполнения физических упражнений. Такие игры включаются в групповые, индивидуальные занятия в школе и вне ее, рекомендуются для дополнительных домашних заданий. «Эксергейминг» является дополнительным средством физического воспитания.
Description: Чухланцева Н. В. Интеграция активных видеоигр в физическое воспитание школьников. // Наука і освіта. – 2017. – №4. – С.14-20.
URI: http://eir.zntu.edu.ua/handle/123456789/6523
Appears in Collections:Наукові статті кафедри УФК та С

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chukhlantseva.pdfНаукова стаття596.1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.