Please use this identifier to cite or link to this item: http://eir.zntu.edu.ua/handle/123456789/6487
Title: Бенчмаркінг – альтернативний метод стратегічного планування
Other Titles: Benchmarking as an alternative method of strategic planning
Бенчмаркетинг – альтернативный метод стратегического планирования
Authors: Ткаченко, Алла Михайлівна
Tkachenko, Alla M.
Ткаченко, Алла Михайловна
Дробецька, Т.О
Drobetska, T.O
Дробецька, Т.О.
Keywords: benchmarking
benchmarking types
stages of benchmarkin
strategic planning
бенчмаркінг
види бенчмаркінгу
етапність бенчмаркінгу
стратегічне планування
бенчмаркинг
виды бенчмаркинга
этапность бенчмаркинга
стратегическое планирование
Issue Date: 2015
Publisher: Хмельницький національний університет
Abstract: UA: Бенчмаркінг є корисним інструментом, особливо в ситуації, коли необхідно переглянути внутрішню ефективність діяльності підприємства і визначити нові пріоритети діяльності. У статті розглянуто сутність, етапи розвитку та види бенчмаркінгу визначено основні етапи проведення бенчмаркінгу. EN: The search of ways and reserves of profitability and competitiveness increasing is the main term of the enterprise effective functioning in a market economy. In terms of modern marketing and management practice the benchmarking is one of the newest approaches to the enterprise competitiveness determining that provides the development of the program of quality increasing based on comparative analysis. So benchmarking is an effective tool for the situation when the enterprise should revise its activity effectiveness and should set new priorities. Efficiency indexes comparison is allowed to find vulnerable and rational aspects of the enterprise activity compared to its competitors and world leaders. Benchmarking analysis gives enterprise a possibility to increase its profitability and facilitates useful competition creating. Ukrainian enterprises have to implement benchmarking to strengthen their competitive position both at domestic and foreign markets. The essence of benchmarking, its evolution stages and its varieties are considered in this article. Phases of benchmarking implementation are defined. RU: Поиск путей и резервов повышения доходности и конкурентоспособности деятельности предприятий является важным условием их эффективного функционирования в рыночных условиях. В современной практике менеджмента и маркетинга бенчмаркинг является одним из главных подходов к формированию конкурентоспособности предприятий, а также предусматривает разработку программы улучшения качества на основе сравнительного анализа. Таким образом, бенчмаркинг является полезным инструментом, особенно в ситуации, когда необходимо пересмотреть внутреннюю эффективность деятельности предприятия и определить новые приоритеты деятельности. Сопоставление показателей эффективности позволяет понять уязвимые и рациональные стороны деятельности предприятия по сравнению с конкурентами и мировыми лидерами. Бенчмаркинговый анализ может привести к росту доходности предприятия с высокой экономичностью и создание полезной конкуренции. Для укрепления своей конкурентной позиции, как на отечественном, так и на внешнем рынке, украинским предприятиям целесообразно внедрять в свою деятельность бенчмаркинг. В статье рассмотрена сущность, этапы развития и проведения, а также определены основные виды бенчмаркинга.
Description: Ткаченко А. М. Бенчмаркінг – альтернативний метод стратегічного планування / А. М. Ткаченко, Т. О. Дробецька // Вісник Хмельницького національного університету: науковий журнал. - Хмельницький, 2015. - Т. 2 (224). – № 3. - C. 139-143.
URI: http://eir.zntu.edu.ua/handle/123456789/6487
Appears in Collections:Наукові статті кафедри ПТ та БД

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tkachenko_Benchmarking_as_an_alternative.pdfНаукова стаття549.32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.