Please use this identifier to cite or link to this item: http://eir.zntu.edu.ua/handle/123456789/5771
Title: Experimental research and computer modeling of the obstruction occurrence in the pneumatic conveying systems peculiarities
Other Titles: Дослідження явища транспортного запізнювання у пневмотранспортній системі сипких матеріалів
Исследование явления транспортного запаздывания в пневмотранспортной системе сыпучих материалов
Authors: Назарова, Олена Сергіївна
Мелешко, Ірина Анатоліївна
Nazarova, Olena S.
Meleshko, Iryna A.
Назарова, Елена Сергеевна
Мелешко, Ирина Анатольевна
Keywords: computer modeling
pneumatic conveying system
pneumatic transport system
bulk materials
compressed air
energy efficiency
комп'ютерне моделювання
пневматична система транспортування
пневматична транспортна система
сипучі матеріали
стиснуте повітря
енергоефективність
компьютерное моделирование
пневматическая система транспортировки
пневматическая транспортная система
сыпучие материалы
сжатый воздух
энергоэффективность
Issue Date: 2020
Publisher: Одеський національний політехнічний університет
Abstract: UK: У пневмотранспортних системах (ПТС) на час транспортного запізнювання впливає досить велика кількість електромеханічних параметрів. Тому з метою вивчення цього явища проведено пасивний експеримент на виробничому обладнанні. На ділянці пневмотраси від камерного живильника до прийомного бункера встановлено два манометра, за допомогою яких проведено вимірювання тиску на вході і виході цієї ділянки. Визначено величину падіння тиску і час реакції системи на ці зміни. Розраховано швидкість суміші повітря з глиноземом, яка забезпечить мінімальний робочий тиск у системі, необхідний для уникнення завалів. Отримані дані можна використовувати при розробці системи автоматичного керування ПТС для мінімізації впливу транспортного запізнювання на перехідні процеси ПТС, підвищення енергоефективності системи і зменшення матеріальних витрат, пов’язаних із усуненням завалів. EN: At designing new and modernizing existing pneumatic transport systems it is necessary to take into account changes in the electromechanical parameters of the equipment during start-up or other transient conditions that are most dangerous from the point of view of the occurrence of a blockage in the pneumatic system. Given the high cost of electricity and large volumes of production during the transportation of bulk materials, the urgent task is to reduce the specific consumption of compressed air during transportation, taking into account the development of automatic control systems for the main factors, namely, pressure loss at the outlet of the pneumatic system, affecting the occurrence of blockages of pneumatic conveying systems. The aim of the work is to conduct experimental studies and computer modeling of the features of blockage in pneumatic conveying systems during transportation of bulk materials associated with pressure loss at the outlet of the pneumatic transport systems. This goal is achieved by conducting experiments, on the basis of which an analytical expression is obtained to determine the speed of the mixture, which provides the minimum admissible pressure at the outlet of the air bag by the technological process. An analytical dependence of the occurrence of a possible clogging point on the pressure drop at the outlet of the air duct is obtained, which determines the minimum step of the impact on the transported two-phase flow in order to prevent the occurrence of blockages, and also, if necessary, indicates the place of occurrence of the blockage. It was established that with increasing pressure difference at the inlet and outlet of the pipeline, the point of possible blockage shifts towards the chamber feeder. Stabilization of the humidity of the compressed air supplied to the pneumatic line through the use of more sensitive and faster measuring equipment and automated control means will reduce the possibility of blockage, save energy, and therefore increase the efficiency of the pneumatic conveying system. Mathematical and computer models of the electric drive of the pneumatic transport system have been developed; graphs of electromechanical processes have been obtained, confirming its adequacy with an accuracy of ten-twelve percent for steady regime. Using these models will save time and money on conducting preliminary experiments in the development of new and modernization of existing pneumatic transport systems. RU: В пневмотранспортных системах (ПТС) на время транспортного запаздывания влияет достаточно большое количество электромеханических параметров. Поэтому в целях изучения этого явления проведено пассивный эксперимент на прои-бничому оборудовании. На участке пневмотрасы от камерного питателя к приемного бункера установлены два манометра, с помощью которых проведены измерения давления на входе и выходе этого участка. Определены ве-личину падения давления и время реакции системы на эти изменения. Рассчитано скорость смеси воздуха с глиноземом, которая обеспечит минимальный рабочее давление в системе, необходимое для избежания завалов. Полученные данные можно ис-пользовать при разработке системы автоматического управления ПТС для минимизации влияния транспортного запиз-нювання на переходные процессы ПТС, повышение энергоэффективности системы и уменьшения материальных затрат, связанных с устранением завалов.
Description: Nazarova, O.S. Experimental research and computer modeling of the obstruction occurrence in the pneumatic conveying systems peculiarities / O.S. Nazarova, I.A. Meleshko // Herald of Advanced Information Technology, 2020, Vol.3, No.1, pp. 428–439.
URI: http://eir.zntu.edu.ua/handle/123456789/5771
Appears in Collections:Наукові статті кафедри ЕП та АПУ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nazarova_Experimental_research.pdfНаукова стаття672.51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.