Please use this identifier to cite or link to this item: http://eir.zntu.edu.ua/handle/123456789/5067
Title: Forming a laminar flow of engine oil under the conditions of high-speed sliding friction
Other Titles: Формування пошарової течії моторної оливи в умовах високошвидкісного тертя ковзання
Формирование послойного течения моторного масла в условиях высокоскоростного трения скольжения
Authors: Кубіч, Вадим Іванович
Kubich, Vadim I.
Кубич, Вадим Иванович
Keywords: reynolds number
turbulent flow
turbocharger
boundary layer
критерій Рейнольдса
турбулентний потік
турбокомпресор
пограничний шар
критерий Рейнольдса
турбулентный поток
турбокомпрессор
пограничный слой
Issue Date: 2019
Publisher: Springer International Publishing AG.
Abstract: UK: Наведено результати розрахункової оцінки можливих експлуатаційних режимів і умов, при яких у підшипнику ковзання вала турбокомпресора проявляється турбулізація течі потоку моторної оливи, що дало можливість визначити товщини вірогідних пограничних шарів відносно радіуса нерівностей поверхонь та порівняти з загальною товщиною можливого мастильного шару у з’єднанні «шийка-втулка». Запропонований підхід дозволяє давати прогнозну оцінку стану потоку оливи з точки зору формування його по шарам і характеру руху в ньому компонентів, що необхідно для вдосконалення способів забезпечення надійності мащення підшипника конкретного турбокомпресора. EN: The article reports the results of evaluating possible operating regimes and conditions which enable the engine oil flow in the plain bearing of the turbocharger shaft makes a transition to turbulence. This allowed us to determine the thicknesses of likely boundary layers about the radius of surface roughness and compare them with the total thickness of the possible lubricating layer in a journal-bushing coupling. The proposed approach makes it possible to evaluate the overall state of the oil flow from the point of view of its layer pattern and the motion pattern of its components, which is necessary to improve the methods for ensuring reliability of lubricating the bearing of a particular turbocharger RU: Приведены результаты расчетной оценки возможных эксплуатационных режимов и условий, при которых в подшипнике скольжения вала турбокомпрессора проявляется турбулизация течения потока моторного масла, что позволило определить толщины вероятных пограничных слоев относительно радиуса неровности поверхностей и сравнить с общей толщиной возможного смазочного слоя в сопряжении «шейка-втулка». Предложенный подход позволяет давать общую оценку состояния потока масла с точки зрения формирования его по слоям и характеру движения в нем компонентов, что необходимо для совершенствования способов обеспечения надежности смазывания подшипника конкретного турбокомпрессора.
Description: V. I. Kubich, E.A. Zadorozhnaya, O.G. Cherneta Forming a laminar flow of engine oil under the conditions of high-speed sliding friction. Lecture Notes in Mechanical Engineering. - 2019. - Vol.1. - P. 1137-1153.
URI: http://eir.zntu.edu.ua/handle/123456789/5067
Appears in Collections:Наукові статті кафедри автомобілів

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kubich.pdfНаукова стаття330.73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.