Please use this identifier to cite or link to this item: http://eir.zntu.edu.ua/handle/123456789/2781
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКубіч, Вадим Іванович-
dc.contributor.authorKubich, Vadim I.-
dc.contributor.authorКубич, Вадим Иванович-
dc.date.accessioned2018-02-13T09:37:32Z-
dc.date.available2018-02-13T09:37:32Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttp://eir.zntu.edu.ua/handle/123456789/2781-
dc.descriptionКубич В. И. Термодинамический аспект пленочного голодания в трибосопряжениях / В. И. Кубич, В. М. Юров // Проблеми тертя та зношування № 1(70). - К. : НАУ - 2016. - С. 58-66.uk
dc.description.abstractUK: Розглянуто питання про роль поверхневого натягнення в трибології. Експериментально визначено поверхневе натягнення деяких змащувальних матеріалів і його температурна залежність. Запропоновано термодинамічну модель в'язкості змащувального матеріалу і умову оптимізації роботи вузлів тертя. Показано, що зменшення товщини плівки змащувального матеріалу нижче за критичну величину приводить до того, що змащувальний ефект починає зникати. EN: The paper considers the role of the surface tension in tribology. The experimentally determined surface tension of certain lubricants and its temperature dependence. It is shown that the graphic interpretation of the nature of changes the dynamic viscosity engine oils and their surface tension (the intersection of the field lines of the graphs) allows to determine the temperature interval in the contact zone for the most favorable manifestations of body-surface properties of film formation in order to prevent violations of their continuity. For the considered motor oils Trab≈16-39 ° C. A thermodynamic model of the viscosity of the lubricant condition and optimization of friction units. RU: Рассмотрен вопрос о роли поверхностного натяжения в трибологии. Экспериментально определено поверхностное натяжение некоторых смазочных материалов и его температурная зависимость. Предложена термодинамическая модель вязкости смазочного материала и условие оптимизации работы узлов трения. Показано, что уменьшение толщины пленки смазочного материала ниже критической величины приводит к тому, что смазочный эффект начинает исчезать и происходит переход к режиму сухого трения или пленочному голоданию.uk
dc.language.isoruuk
dc.publisherКиївський національний технічний університетuk
dc.subjectfrictionuk
dc.subjectlubricationuk
dc.subjectsurface tensionuk
dc.subjectviscosityuk
dc.subjectтертяuk
dc.subjectмастилоuk
dc.subjectповерхневе натягненняuk
dc.subjectв'язкістьuk
dc.subjectтрениеuk
dc.subjectсмазкаuk
dc.subjectповерхностное натяжениеuk
dc.subjectвязкостьuk
dc.titleТермодинамический аспект пленочного голодания в трибосопряженияхuk
dc.title.alternativeThermodynamic aspects film starvation in friction unitsuk
dc.title.alternativeТермодинамічний аспект плівкового голодування в трибо з’єднанняхuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:Наукові статті кафедри автомобілів

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kubich_Thermodynamic.pdfНаукова стаття324.59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.